About Me

My photo
Saya seorang guru ICT di Putrajaya sejak tahun 2002.

Saturday, May 2, 2009

Bersalah kah anda kalau....

Salam...

Sejak 2-3 hari ni.. ada je kenduri sekitar lorong rumah saya ni... abg supian depan rumah dah 2 kali wat minum2 petang ajak jiran2 tetangga bertandang... kali pertama memang saya tidak tau menahu, kebetulan haritu ada kenduri tahlil umah adik hubby lak kat kajang.

Kali ke 2 pulak, petang semalam, pun saya tidak tahu, tgk2 dah ada khemah kecil kt depan umah dia, bila saya tanya barulah hubby bgtau abg supian ajak minum2 ptg.. alahai hubby ni pun satu.. selalu terlupa nak cakap jemputan org... saya dah merancang nak pergi... semntara tunggu hubby balik dari hantar pc kawan, saya tertidur dgn anak2 kt ruang tamu, boleh tahan kepenatan sebab pagi tu dah ke hypermarket cari barang dapur.. jaga dah hampir maghrib, jenguk2 kt depan masih ada org bertnadang... tapi segan la pulak nk pegi sengsorang.... ingat nak singgah malam tu sebelum pegi ke pasar, alahai x singgah jugak, sebabnya segan pulak bila ramai org lelaki yg berkumpul depan rumah abg supian tu... saya ni maklum la pemalu pulak dgn org2 berlawanan jantina ni...

2-3 minggu lepas ada maj bacaan yassin utk kaum hawa saja, saya taktau pun sehinggalah malam tu baru terperasan ada surat jemputan melekat kt peti ais... kebetulannya bercuti saya yg tak ready apa2 ni, pun tak pegi jg...

Arini tgh ready nk ke kenduri kawin cousin hubby pulak... kul 12 ada mj bacaan yassin kt rumah hujung... saya tak pegi jg sibuk dok urus anak2 bersiap.. hubby yg pegi sorang.. kira wakil satu rumah la tu...

Aduhai... bersalah kah kita kalau kurang bekerjasama dgn jiran tetangga dlm bab kenduri kendara ni ye? memang le salah.. tapi ada je perkara yg berlaku... segan pun ada... jika ditimbang tara, segan itu lagi berat dari hal2 yg bertindih...

Bukannya tak penah pegi... ada kenduri yg saya pegi, cuma tak kerap hadir sekerap kenduri diadakan... ntahlah.. susah juga klau duduk di kejiranan yg aktif dan byk projek ni... kejiranan yg xde pepe lagi la susah, jiran sebelah rumah pun x kenal... emmm.. so, biarlah saya bersederhana, dok di tengah2.. ada kelapangan waktu, saya cuba la menghadirkan diri... kalau tak, saya berharap sgt, jiran2 saya faham... tapi faham ke mereka ek?

No comments: