About Me

My photo
Saya seorang guru ICT di Putrajaya sejak tahun 2002.

Saturday, October 29, 2011

Apa yang perlu kita lakukan?

Seorang teman bercerita, dia menghadapi masalah keluarga yang agak kronik kerana pasangannya sangat gemar bermain dan bersuka-suka dengan orang lain di luar... dek kerana tabiatnya yg seolah2 ketagih memerlukan belaian orang lain itu.. pasangan teman saya ini selalu marah2 dengan segala tingkah laku sahabat saya itu... semuanya jadi tak kena.. semuanya salah.. pada pandangan saya, satu saja masalah nya.. kerana dia telah mendapat keseronokan dari luar.. jadi apa pun yg berlaku di rumah menjadi masalah baginya.. jadi panas... jadi semua tak seronok.. tak best lagi.. anak2 merengek nak bermain bermanja.. dia akan marah.. pasangannya menegur tingkalakunya yg tak kena pun dia marah... padahal masalah itu berpunca dair diri sendiri.. dia seronok dgn aktiviti luarnya.. itu agak saya lah...

Teman saya kata, mereka telah berjumpa dengan pakar perubatan Islam... hasilnya ada yg menghantar sihir kepada mereka supaya rumahtangga mereka berantakan.. porak peranda dan bercerai berai... kasihan kepada mereka... sahabat saya rela berkorban.. sanggup berbuat apa sahaja utk menyelamatkan rumahtangga mereka walaupun sepanjang perkahwinan mereka, itulah yang berlaku.. sentiasa dikhianati dan dianiaya oleh pasangan yg sepatutnya menjadi pelindung di waktu susah dan senang... saya sangat2 kasihankan sahabat sy itu.. tapi apa yg mampu sya buat? Harapan saya semoga pasangannya ingin berubat sehingga sembuh sekiranya mereka benar2 disihirkan sehingga menyebabkan sahabat sya dibenci oleh pasangannya.. menyampah dan meluat bila tengok.. serba tak kena.. semua jadi salah.. makin lama makin benci.. apa lagi yg mampu dilakukan oleh beliau? PErgi berubat dan dalam masa yg sama meohon kepada Allah supaya memberikan jalan keluar yg terbaik untuk masalah ini.. saya doakan yg terbaik utnuk mereka..

Sesungghnya Allah MAha Berkuasa atas segala sesuatu... dia yg akan menunjukkan kita jalan sebenarnya... insyaAllah.. banyaklah berdoa smeoga dipermudahkan jalan.. ditunjukkan kebenaran... Ya Allah... bantulah sahabat sya itu...



No comments: