About Me

My photo
Saya seorang guru ICT di Putrajaya sejak tahun 2002.

Friday, December 11, 2009

Tamat akhirnya...

Alhamdulillah.. semua exam dah tamat.. STPM and SPM.... good luck sume pelajar2 ye.... tunggu jerlah result korang nanti pepe pun itulah keputusan hasil kerja keras korang selama berapa bulan? minggu? or hari? emm.. takkan hari kot.. kurang2 mingu2 kan...? pasni pegilah cari kerja part time, jgn dok goyang kaki jer.. carilah duit boleh topup skit apabila dapat ke mana2 uni nanti.. belajarlah berdikari.. belajar lah merasai kesusahan ibu dan ayah bekerja saban hari untuk menampung keperluan anda sekeluarga.. belajarlah jadi orang susah yg tak kisah bekerja walaupun gajinya murah dan kerjanya penat... belajarlah anda sekalian.. belajarlah menghayati kehidupan sebenarnya kerana kita ini hidup tidak selama2nya bahagia dan mewah sentiasa... beringat2lah sebelum Tuhan menguji anda dengan ujian yang lebih hebat yg belum tentu anda semua mampu hadapi....
Alahai..kembali bercakap tentang saya ye.. saya pulak kebosanan bila bercuti sekolah ni.. kerja masih ada yg lum settle sebenarnya cam yearly lesson plan.. untuk ting 4 and 5.. fail panitia lum di update utk 2010.. tapi saya macam malas lak nak wat kerja kt rumah.. kalau ke sekolah laju je kerja jalan.. sambil pot pet pot pet dgn kawan sealiran, kerja still jalan dgn sukses... ehehe... dah cuti2 ni bosan la pulak.. alahai....... nak wat apa ye?
Oklah, nanti saya sambung lagi.. ingat nak balik ke besut next week... banjir pun dah takde.. cuti sek semua org dah balik kg.. saya lum lagi.. so kena balik jgk lah next week jenguk emak yg dah lama tak tengok...
Teringat baca paper pagi tadi kisah seorang anak yg sanggup menghantar ibunya ke rumah orang tua tanpa dipedulikan sehingga orang tua itu meninggal di sana semata2 kerana ibunya pernah menjadi pelacur... emm... apa2 pun dia masih ibumu teman... ingatlah titik peluh si tua itu yg membesarkan engkau sehingga menjadi org berguna.. seperti yg dikatakan oleh si arif.. dosa yg dilakukan ibunya adalah urusan dia dengan Allah.. kita sebagai manusia tidak berhak menjatuhkan hukum sendiri.. tapi kadang2 saya terfikir juga, adakah tindakan yg dilakukan anaknya itu disokong oleh hasutan keluarganya? mungkin isterinya or famili yg tidak dapat menerima seorang mertua yg bekas seorang pelacur? tapi yg paling mungkin, nilai kemanusiaan di dalam diri si anak memang tiada...
Beringat2lah.. ingatan untuk diri sendiri kerana kadang2 saya risau saya tidak mempedulikan emak di kg.. kadang2 dgn kesibukan sendiri saya juga sering terlupa mengutus berita, bertanya khabar akan kesihatan emak? terlupakah saya yg emak di kg keseorangan tanpa seorang suami...? sekurang2nya masih ada anak2 yg mengingati emak... emm.. tentulah saya ingat.. cuma kadang2 terleka dgn dunia sendiri.. em... insafi diri sendiri kerana saya pun manusia biasa yg sering terlupa...

2 comments:

NFA said...

eppy oliday ckg!
sy ngah carik keje skrunk.
bosan lak dok umah je.
heee..
;D
btw,
Take care balik kg nnti.
drive bebaek taw ckg.
gonna miss u!
;)

NaD said...

Happy Holiday cikgu...
Owh cikgu bosan ek???
kesian saya pown bosan nie cuti sem xsampai 1 bulan pas tu aktiviti ntah pape ntah penat gile...
bile cikgu nk belanje kteorg mkn karipap cikgu???
hahahaha
Owh Take care ble balik kg nnt ye...jgn lupe buah tgn 4 me and lee..wajib tu..