About Me

My photo
Saya seorang guru ICT di Putrajaya sejak tahun 2002.

Friday, December 26, 2008

selembar kisah

Salam...

Hari ini walaupun ramai warga kerja yg bercuti sempena sambutan hari krismas, tapi kami guru2 dan staf sokongan smk putrajaya presint 8(1) dengan bangga mengikuti kursus perkembangan staff yg pertama untuk sesi 2009 yg diadakan di nilai spring, nilai.

Objektif kami pada hari ini ialah untuk menambah ilmu tentang pembinaan kajian tindakan yg perlu dibuat kalau boleh oleh semua warga kerja. Supaya kita boleh menilai kelemahan dan mencari jalan penyelesaian dgn kaedah yg sesuai.

Saya seronok mendengar ceramah drp Dr. Maimunah yg mewakili Cik Zalina yg tiba2 jatuh sakit. Apa yg ingin saya ceritakan di sini bukan berkenaan dgn maksud kajian tindakan sebab yg itu kita bleh dapat dari sumber yg sah, tapi kisah menarik yg diceritakan oleh Dr secara spontan semasa mengisi slot yg hampir tamat.

Kisahnya berkenaan dgn pegawai lelaki yg mmpunyai affair dgn peg perempuan especially apabila mengikuti kursus2 bersama, tidaklah spesifik kpd individu tertentu, tetapi kisah begini telah selalu kita baca di dada2 akhbar mahu pun majalah juga kisah yg benar2 terjadi di sekeliling kita... menurut Dr bukan berkahwin lagi yg dikesalkan krn lelaki memang dibenarkan berkahwin lebih dari satu, tetapi perbuatan curang terhadap isteri, isteri pula curang terhadap suami, sanggup menceraikan isteri yg tidak bekerja semata2 kerana mabuk cinta baru dan yg perempuan pula meminta cerai drp suami kerana org ke tiga...

Saya mendengar dgn hati yg penuh kesal... klu isteri yg tidak bekerja sanggup ditinggalkan, bagaimana pula dgn anak2 yg selama ini bergantung sepenuhnya kepada ayah mereka? tidak terfikir kah nanti bagaimana susahnya bekas isteri akan menanggung mkn minum anak2 dan persekolahan mereka? tidak terbayangkah apa yg akan terjadi kpd anak2 yg mungkin mengalami kemurungan dan tekanan kesan drp penceraian mereka? sedih mengenangkan ini semua krn isteri dan anak2 yg menjadi mangsa kerakusan nafsu seorng yg bernama suami.

Panjang pula cerita saya hari ini.. cuma ingin berkongsi secebis kisah semoga ia menjadi iktibar kpd diri kita sendiri...

Baiklah.. jumpa lagi di lain lembaran.

2 comments:

Anonymous said...

Salam,
Selamat Tahun Baru 2009.Moga bekerja dengan lebih dedikasi dan gembira disamping murid2 tersayang dan kawan2.

haaa..dah pergi kursus tu mesti semangat berkobar2 nak pergi sekolah.

Pasal skandal suami org dan isteri orang ni dah jadi trend kat Malaysia, tak da le terperanjat sangat bila baca, itu tanda2 dunia ni semakin tua, so kita saling ingat mengingati,nasihat menasihati.
Marilah kita sama2 berdoa agar dugaan2 akhir zaman ini tidak diuji keatas kita.
Kak Shima
p/s sesekali kuterasa rindu kat SMKP1, P8.

Anonymous said...

Ye Kak Shima, bersemangat sangat la ni ..ehehe.. minggu ni dah masuk minggu ke 2 dtg sek... kerja masih banyak...

Betul tu kak shima, dalam paper bleh dikatakan ada saja cerita yg melibatkan skandal sebegini.. seperti kata akak, moga2 dugaan ini tidak diuji ke atas kita.. insyaAllah..