About Me

My photo
Saya seorang guru ICT di Putrajaya sejak tahun 2002.

Wednesday, August 13, 2008

Minggu yang memenatkan...

Salam....

Bulan Jun hingga Julai.. dan sekarang Ogos menyusul... bulan2 ini saya amat penat... bekerja tanpa henti... bukan sahaja fizikal.. tapi mental juga...

Start pertengahan Jun.. saya mula pulun abis untuk settlekan kerja kursus pelajar2 ICT... pertengahan Julai, pentaksir kawasan akan mula bergerak ke sekolah2 untuk memantau this courseworks! Ada guru yg bertanya, kenapa tak siapkan dari form 4 klu kerja kursus ini utk 2 thn P&P? Bukan senang kak... saya kena ajar dulu setiap topic baru boleh siapkan kerja kursus... so, utk topic form 5, kena masuk form 5 dulu baru bleh buat.. ada sesetengah assignment tu memang sy mintak studs siapkan awal... bagi tempoh 2 minggu, sebulan blum tentu boleh hanta.... macam mana lagi nak buat? Penat cakap, penat mintak... ada yg masih boleh buat 'derk' je.... so how? Cikgu yg tension sampai nak pecah kepala...

Sampai satu tahap.. saya kuarantin kan pelajar selama 2 hari.. supaya mereka bleh settlekan semua sekali 15 aspecs yg perlu disiapkan.. termasuk menyiapkan ring file mereka... termasuk sign and evidences... adushhhh... tensen lagi.. masih ada yg sambil lewa... nak tandatgn pd report form pun nak kena cikgu jugak yg kerah sampai sakit tegak...

Now... Ogos masuk... lega sekejap after july,.. but skrg kena perah otak utk siapkan set2 soalan utk test ogos and trial stpm and spm.... adushhh... penatnya.. Tuhan sajalah yg tahu.. tpai mengenangkan memang ini lah realiti hidup seorang guru... saya kuatkan semangat... whatever pun saya kena siapkan soalan2 exam tersebut.... siapa lagi yg boleh buat? saya mengajar subjek ICT seorang diri... paper 1 pengajian am pula memang saya sorang juga yg ajar utk upper 6.... so, what to do? saya perlu ikhlas... cuma kepenatan yg teramat menjadikan saya alpa...

No comments: